Pengenalan Kajian Tindakan |
Pendahuluan
… it is difficult to see how teaching can be improved or how curriculum proposals can be
evaluated without self-monitoring on the part of teachers. A research tradition which is
accessible to teachers and which feeds teaching must be created if education is to be
significantly improved. (Stenhouse 1975: 165)
Kajian tindakan akan melibatkan pengumpulan dan penterjemahan data untuk membantu
memudahkanpemahaman seseorang tentang sesuatu fenomena atau permasalahan di
tempat kerja. Perkara utama dalam prinsip pelaksanaan kajian tindakan ialah matlamat untuk memperbaiki amalan seseorang atau mengatasi masalah yang dihadapi dengan membuat
tindakan terhadap penemuan yang didapati tentang sesuatu amalan itu. Kajian tindakan dalam pendidikan menjadi satu perkembangan penting yang memberi alternatif penyelidikan kepada
pendidik.
Pengamalan 'research thinking and orientation’ dan ‘research-based decision-making' dalam
tugas harian dalam kalangan guru merupakan satu daripada pendekatan terbaik untuk
meningkatkan mutu kecemerlangan pendidikan, terutamanya dalam pengajaran dan
pembelajaran. Kajian tindakan merupakan wadah yang sangat berkesan dalam membantu
guru-guru memahami dan menganalisis masalah dan seterusnya menjalankan kajian bagi
mendapatkan jawapan untuk mengatasi masalah tersebut. Kajian tindakan membantu guru-guru untuk bertindak secara sistematik berdasarkan tatacara yang digariskan untuk menjalankan kajian. 2
Kajian tindakan adalah satu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta iaitu pengamal pendidikan, guru atau pendidik sebagai penyelidik dalam situasi sosial itu sendiri. Sebagai penyelidik,mereka melaksanakan tindakan praktik (intervensi) bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing-masing, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan. Ia melibatkan proses membuat refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati. Terdapat pelbagai definisi kajian tindakan yang telah dikemukakan oleh pakar-pakar kajian tindakan. Antaranya adalah seperti berikut: i. Kemmis & McTaggart (1988) Kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif, dilakukan oleh peserta yang berada dalam sesuatu situasi sosial bertujuan meningkatkan kerasionalan dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan dan pendidikan mereka sendiri, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan ii. Ebbut (1985) Kajian tindakan merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut. iii. McNiff (1988) Kajian tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubahnya. Ianya melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara bersama. iv. Somekh (1989) Kajian tindakan ialah satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam situasi sosial itusendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing. v. Cochran-Smith dan Lytle (1990) Kajian tindakan sebagai kajian bilik darjah yang dilakukan oleh guru-guru bagi membolehkan mereka meneroka isu-isu yang mereka sukai. Ianya juga menyediakan satu kaedah yang formal bagi menjadikan pengetahuan guru sebagai sebahagian daripada sumber maklumat dalam pengajaran serta mendekatkan guru dalam struktur kuasa dalam pendidikan. vi. Kember dan Gow (1992), Kajian tindakan melibatkan pengamal (guru) untuk mencuba membaiki pengajaran mereka melalui kitaran yang melibatkan proses perancangan, pelaksanaan, pemerhatian dan refleksi. Kesimpulannya, berdasarkan pelbagai definisi tersebut dapat dirumuskan bahawa kajian tindakan merupakan satu kaedah untuk guru mereflek masalah yang mereka hadapi, memungut dan menganalisis data dan melaksanakan perubahan terhadap amalan mereka berdasarkan dapatan-dapatan yang diperolehi. Kajian tindakan menjurus kepada matlamat menjalankan penyelidikan tindakan, iaitu atas keinginan dan kecenderungan guru untuk membaiki kualiti amalan atau pengajaran pembelajaran serta situasi kerja. Sehubungan dengan itu, guru dapat mengatasi masalah yang dihadapinya dalam konteks amalan mereka sendiri.4 Tujuan Kajian Tindakan Kajian tindakan bertujuan untuk memperbaiki amalan pengajaran, memperbaiki atau meningkatkan kefahaman terhadap amalan pengajaran, dan memperbaiki situasi di mana pengajaran dijalankan. Semua guru adalah penyelidik kerana sesiapa sahaja yang terlibat dalam pengajaran secara langsung sebenarnya terlibat dalam proses penyelidikan tindakan melalui semua fasa iaitu merancang, melaksana, memerhati dan mereflek. Kepentingan guru melaksanakan penyelidikan ke atas pengajaran dan pembelajaran juga telah ditegaskan oleh Stenhouse (1984:69) iaitu: ...Guru yang baik tidak perlu disuruh membuat sesuatu. Mereka tidak bergantung kepada penyelidik-penyelidik, Jemaah Nazir, pihak yang membuat inovasi atau penyelia. Guru yang baik adalah sentiasa rela menerima nasihat, bimbingan dan bantuan. Pendidik-pendidik luar bilik darjah boleh memberi khidmat nasihat tetapi hanya guru sahaja yang akhirnya diamanahkan untuk mengajar dengan baik. Oleh yang demikian, guru sepatutnya menganggap strategi-strategi dan teknik-teknik pengajaran sebagai percubaan dan eksperimen supaya mereka dapat mengkritik kemahiran-kemahiran mereka bagi mencapai peningkatan kemahiran profesionalisme.Perbuatan sedemikian membawa maksud bahawa guru patut melibatkankan diri dengan penyelidikan bilik darjah. Budaya penyelidikan amat perlu diterap dan diberi penekanan dalam kalangan guru di sekolah. Ia amat bertepatan dengan tugas guru sebagai pendidik yang sekali gus berperanan sebagai agen perubahaan. Sehubungan dengan itu, setiap permasalahan, kekangan atau kerumitan yang berlaku pada peringkat sekolah sewajarnya dapat diselesaikan secara bijaksana oleh warga pendidik di sekolah. Ciri-ciri Kajian Tindakan Ciri penting kajian tindakan ialah: i. dilakukan oleh guru atau pendidik dalam konteks tugas seharian atau dalam konteks mata pelajaran dan kelas yang mereka ajar;
ii. dilakukan secara berkumpulan dan secara kolaboratif dengan membentuk kumpulan-
kumpulan guru yang bersifat kritis kendiri (self-critical) dan berkomitmen untuk meningkatkan kefahaman praktis mereka; menggunakan tindakan praktis bagi menyelesaikan masalah dan mengembangkan pengetahuan secara serentak.
iii. Pengkaji terlibat secara langsung dalam usaha memperbaiki amalan pendidikan dan
menambahkan kefahaman terhadap amalan tersebut;
iv. banyak menggunakan aktiviti atau kaedah refleksi kendiri;
v. dilakukan secara sistematik dan ‘rigorous’; dan
vi. dilakukan secara berterusan, berkembang mengikut kitar refleksi kendiri iaitu tinjauan,
perancangan, pelaksanaan dan renungan atau refleksi.
Tajuk Buku: Teachers Investigate Their Work: An
introduction to the methods of action research
Penulis: Herbert Altrichter, Peter Posch and Bridget Somekh
(1993)
Maksud kajian tindakan berdasarkan buku ini adalah satu
kajian mengenai situasi sosial
dengan gambaran bagi meningkatkan kualiti tindakan di dalamnya.
Guru melakukan kajian tindakan bertujuan untuk meningkatkan
kualiti pengajaran dan
pembelajaran (P&P) begitu juga dengan keadaan di sekolah bagi guru-guru dan murid-murid. Selain itu, kajian tindakan bertujuan untuk membantu guru-guru agar dapat menerima segala cabaran dan masalah-masalah pengamalan serta dapat menjalankan kajian inovasi secara intelektual. Seterusnya para guru bukan hanya menjalankan menjalankan kerja-kerja bagi tujuan kemajuan sekolah malah seharusnya mengembangkan pengetahuan dan kualiti profesional mereka. Guru juga boleh memberi sumbangan yang penting kepada pengetahuan melalui profesion mereka.
Langkah pertama bagi sesuatu kajian bermula dengan
pengalaman-pengalaman dalam proses kegagalan untuk memadankan atau membezakan
sesuatu. Ia boleh terjadi disebabkan:
Perbezaan yang ketara di antara perancangan dan sangkaan di
satu pihak dan pengamalan
yang sebenar di pihak yang lain. (sebagai contoh penyemakan semula bagi memeriksa mereka telah kerja rumah mereka adalah menjurus kepada pengamalan kerja yang berkesan tetapi kerja penulisan adalah selalunya ringkas dan di tahap yang lemah)
Kegagalan untuk memadankan di antara situasi semasa dan
nilai hala tuju sesuatu
pembangunan ataupun objektif (contohnya, matlamat seorang guru supaya semua pelajar dapat membuat yang terbaik di dalam peperiksaan memerlukan beliau untuk menetapkan satu tugasan yang mencabar tetapi ianya mengarah kepada permasalahan dengan kerja rumah dan ia sebenarnya mendorong kepada kebanyakan punca kegagalan)
Perbezaan yang ketara diantara kpelbagaian pemahaman
manusia dan situasi yg sama
(contohnya kelas tambahan selepas waktu persekolahan telah dianggap sebagai hukuman atau bebanan dikalangan pelajar)
Berdasarkan kepada Marion Dadds (1985), 3 jenis permulaan
bagi setiap kajian :
Keprihatinan -
contohnya cuba untuk menjalankan sesuatu idea yang berpotensi,
membangunkan kekuatan, atau mampu menerima sesuatu rutin dengan lebih berwaspada
Permasalahan – contohnya perlu meningkatkan situasi yg
sukar, penyelesaian masalah,
membuat sesuatu utk memeperbaiki kekurangan, ( dalam erti kata, kualiti bahan2 pengajaran)
Situasi yg tidak jelas – guru-guru selalunya memulakan
kajian mereka dengan ketidakpastian
yg lebih besar ataupun yang lebih kecil; situasi dimana sama ada positif ataupun negatif secara jelas. Sama ada yang menyeronokkan ataupun yang memberi tekanan, tetapi yang manakah menaikkan isu yang mereka benar-benar ingin fahami. Biasanya, kerja mereka dimulakan dengan pengalaman-pengalaman yang tidak dijangka di dalam bilik darjah yang mana mereka tidak boleh diganggu, tetapi kepercayaan adalah satu langkah permulaan untuk peningkatan pengajaran yang akan datang
Dalam melakukan kajian tindakan, guru melakukan pengumpulan
data melalui:
Pemerhatian dan situasi maklumat: biasanya melalui pemerhatian secara terus
dimana
pemerhatian secara terus tidak memerlukan apa-apa alatan teknikal melainkan pensil dan kertas. Dalam membuat pemerhatian, terdapat 4 cara yang boleh digunakan iaitu pemerhatian secara langsung, rakaman bunyi, fotografi dan rakaman video.
Temubual: memberi ruang kepada penyelidik untuk melihat
seseorang itu diluar kelakuaan
biasa mereka. Maksud disini adalah pengkaji boleh membaca terus persepsi seseorang termasuk pemikiran, atitud dan juga pendapat yang wujud disebalik kelakuan atau gelagat seseorang yang ditemubual.
Penulisan secara bertulis: merupakan temuramah secara rasmi
berdasarkan soalan kajiselidik.
Perbezaan antara penulisan secara bertulis dan temubual adalah penemubual tidak boleh memberikan pandangan atau respon secara terus kepada jawapan sesuatu soalan.
Penggabungan kaedah (yang dipanggil kaedah segitiga):
Dijana daripada kombinasi di
antara pemerhatian dan temu bual yang menjadikan data di dalam situasi tertentu dikumpulkan melalui 3 sudut iaitu perspektif guru-guru, perspektif murid dan perspektif pihak ketiga.
Guru melakukan penganalisisan data menggunakan kaedah
penganalisisan yang berkesan
iaitu membuat kesimpulan data. Kesimpulan bagi data mungkin mengandungi jawapan- jawapan kepada soalan-soalan yg berikut :
Apakah konteks yang membolehkan data di kumpul? Mengapa
ianya dikumpulkan? Mengapa
di dalam situasi yg tertentu?Mengapa menggunakan kaedah-kaedah pengumpulan?
Apakah fakta yg terpenting di dalam data? Adakah terdapat
sesuatu yg mengagumkan?
Berkenaan kajian isu manakah yang menjadikan data itu
bermaklumat?
Kesimpulan data adalah tidak kurang dari 2 muka surat.
Jiika tidak ia akan hilang nilai-nilai
sebagai sumber rujukan. Selain itu, data boleh dianalisis dengan membahagikan data-data kepada beberapa kategori – setiap kategori perlu di pilih yg mana ianya relevan kepada soalan kajian dan pada masa yg sama sebahagian daripadanya menceritakan kandungan data. Dengan menggunakan kategori-kategori ini, data dpt diuruskan dengan baik. Sebagai contoh, dengan memberikn kategori yg sesuai kepada setiap bentuk penulisan. Proses dikenali sebagai peletakan kod.
DEFINISI KAJIAN
TINDAKAN
Buku:
1. Teachers
Investigate Their Work:An introduction to the methods of action research (1993)
2. A Teacher’s Guide
to Classroom Research (2008)
Elliot (1991:69):
Kajian mengenai keadaan sosial dengan gambaran bagi meningkatkan kualiti
tindakan bertujuan untuk menyalurkan penilain praktikal dalam situasi yang konkrit, dan kesahan teori atau hipotesis.
Kemmis (1983):
pembentukan refleksi kendiri oleh penyelidik di dalam situasi sosial untuk
mempertingkatkan secara rasional amalan pendidikan. Kajian tindakan ini lebih
berkesan
sekiranya dilakukan secara kolaboratif namun ia masih boleh dilakukan secara individu dan kadangkala kerjasama pihak luar. Dalam sistem pendidikan, kajian tindakan dilakukan untuk perkembangan kurikulum sekolah, perkembangan profesional, perkembangan program sekolah dan perkembangan sistem perancangan dan polisi.
Mills (2003): Kajian
tindakan ialah pertaanyaan secara sistematik yang dikendalikan oleh guru
sebagai penyelidik untuk mengumpulkan maklumat tentang cara pengendalian sekolah, bagaimana guru mengajar dan bagaimana pelajar belajar. Maklumat dikumpulkan dengan satu matlamat yang ingin dicapai, membina perkembangan refleksi, memberi perubahan yang positif kepada persekitaran sekolah dan amalan pendidikan secara umum, dan meningkatkan perkembangan positif pelajar.
Ebbut (1985): Kajian
tindakan adalah kajian secara sistematik untuk mempertingkatkan
amalan pendidikan secara berkumpulan yang dilakukan oleh pengkaji sendiri dimana pengkaji sendiri terlibat secara langsung dan membuat refleksi.
Secara rumusannya,
kajian tindakan adalah satu kajian terhadap situasi sosial yang bertujuan
untuk penambahbaikan samada kepada amalan pendidikan dan kurikulum sekolah , perkembangan professional, perkembangan sistem perancangan dan polisi dan perkembangan pelajar. Kajian tindakan ini adalah lebih baik dilakukan secara kolaboratif namun masih juga boleh dilakukan secara individu atau dengan kerjasama pihak luar. Kajian ini melibatkan guru sendiri sebgai pengkaji dimana mereka terlibat secara langsung dan membuat refleksi.
Model Kajian
Tindakan
KONSEP KAJIAN
TINDAKAN
Kajian tindakan ialah satu proses yang dilakukan selepas
pemerhatian ke atas sesuatu isu
atau masalah berdasarkan data dan maklumat yang diperolehi untuk dijadikan sebagai panduan dalam proses penambahbaikan.
Kajian dilakukan adalah untuk menambah pengetahuan dan
mengembangkan pengetahuan
yang sedia ada berdasarkan penyelidikan yang dilakukan. Kajian juga dapat guru-guru mengenalpasti masalah atau isu yang timbul di samping dapat mambaiki kelemahan- kelemahan yang wujud dalam sesuatu masalah.
Selain itu, kajian tindakan juga dikenali sebagai
penyelidikan gunaan. Masalah kajian tindakan
ini boleh wujud dalam konteks bilik darjah ataupun dalam konteks persekitaran sekolah atau komuniti.
Carl & Kemmis (1986) berpendapat:
“Action research is a form of self-reflective enquiry
undertaken by participants (teachers,
students or principals, for example) in social (including educational) situations in order to improve the rationality and justice of (a) their own social or educational practices, (b) their understanding of these practices, and (c) the situations (and institution) in which these practices are carried out.”
Gay & Airasian
(2000) berpendapat kajian tindakan sebagai:
“…a process in which individual or several teachers collect
evidence and make decisions
about their own knowledge, performance, beliefs, and effects in order to understand and improve them”
Kajian tindakan bukan sahaja boleh dijalankan dalam konteks
kelas tetapi juga dalam komuniti
pendidikan dan komuniti yang berhubungan dengan pendidikan dan sekolah.
Creswell (2005) membahagikan kajian tindakan kepada dua
jenis, iaitu:
i. kajian tindakan amalan (practical action research)
ii. kajian tindakan penyertaan (participatory action
research)
Kajian tindakan amalan melibatkan peninjauan amalan guru
dalam konteks bilik darjah.
Manakala kajian tindakan penyertaan melibatkan kajian tentang isu-isu sosial yang menganggu perkembangan pelajar.
Model 1: Model Kemmis dan McTaggart (1988) iaitu ‘action research cycle’ merupakan
model yang biasanya digunakan dalam menjalankan kajian tindakan. Terdapat 4 elemen utama dalam model ini iaitu:
Mereflek (reflect)
Merancang (plan)
Bertindak (action)
Memerhati (observe)
Gelung Kajian Tindakan (Kemmis & McTaggart, 1988)
Proses kajian
tindakan bermula dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu
pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru itu menyediakan satu pelan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Seterusnya guru melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan pelaksanaan itu disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika masalah itu tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah itu diselesaikan. Pada Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan beliau. Satu kritikan terhadap model ini ialah ia sentiasa berlanjutan dan tiada mutakhirnya (finality). Oleh itu, seseorang guru yang menjalankan kajian tindakan hendaklah pragmatik dan perlu memastikan bahawa pelan tindakan beliau selaras dengan kurikulum yang hendak disampaikan.
Model 2: Model
Kajian Tindakan Ebbut (1985)
Kajian tindakan merupakan satu bentuk inkuiri refleksi
kendiri yang dilakukan secara kolektif.
Ianya merupakan suatu pengkajian yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiori serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.
Model 3: Model
Kajian Tindakan Bassey (1998) dan Hand (2001)
Model kajian tindakan oleh Bassey (1998) dan Hand (2001)
mempunyai lima peringkat.
Peringkat pertama;
Mengenalpasti masalah dan merangkakan soalan kajian (Define
the problem and frame
research questions)
Masalah perlu dikenalpasti terlebih dahulu dan soalan
kajian hendaklah dirangkakan.
Peringkat kedua:
Mengumpul data dan membuat keputusan bagaimana kaedah
pengajaran boleh diubah
(Collect data and decide how teaching could be changed)
Peringkat ini
melibatkan pengumpulan data dan tindak balas kepada data tersebut untuk
mengenalpasti bagaimana perubahan pengajaran dapat memberikan kesan. Kajian terhadap subjek pendidikan seperti kaedah pengajaran yang terbaru mungkin dapat dibuat dalam mengenalpasti tindak balas.
Peringkat ketiga:
Laksanakan perubahan yang dipilih dalam pengajaran (Implement
the selected changes to
teaching)
Perubahan yang dipilih semasa pengumpulan data, kajian dan
refleksi akan dilaksanakan.
Peringkat keempat:
Memantau dan menilai perubahan yang dilakukan (Monitor and
evaluate the changes made)
Kajian tindakan boleh diterjemahkah dalam pelbagai maksud
termasuk menyimpan nota
mesyuarat, perbincangan-perbincangan staf, temuduga dan soalan kajiselidik.
Peringkat kelima:
Melihat semula kepada perubahan yang dibuat dan kemudian
mengulang semula kitaran jika
perlu (review and reflect upon the changes. Repeat cycle if necessary)
Model 4: Model
Kajian Tindakan Elliot (1991)
Dalam model kajian tindakan Ellit (1991), Idea utama
utamanya adalah penyelidik
membangunkan pemahaman peribadi ke atas sesuatu masalah dan pengertian abstrak itu adalah penting dalam melaksanakan tindakan (Elliott , 1987:157). Bagi John Elliott, kajian dalam pendidikan adalah satu usaha susila yang mencari dan memahami nilai-nilai dalam pendidikan. Elliott (1985a) berpendapat kajian dalam pendidikan sepatutnya menjadi bentuk kajian tindakan yang baru di mana para guru akan menjadi penyumbang utama. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan